KONSTNÄRSDAGAR

Igår fyllde Mika 18 vilket firades med urmysig bagelfrukost och presentöppning i vårt vardagsrum med hela gänget tidigt på morgonen.
Efter det begav vi oss till TCG för föreläsning med konstnären Lou Fei som talade om 'Chinese Contemporary Art during 1980'- 2000, den samtida kinesiska konsten och dess historia, kopplat till sin egen konst. Oerhört intressant, tänk att ett land kan totalförbjuda all typ av konst och kultur! Mitt projekt speglar mycket av det som berättades och jag önskar jag fått föreläsningen lite tidigare i min vistelse. Jag blev också taggade på att göra performanceart.

Efter lunchtid var det dags för atljéebesök som Luo Fei också tog med oss på. Vi besökte flera konstnärer i deras ateljéer som berättade om sina arbeten. Jag var helt exalterad.

Jag älskar människor som vill och vågar uttrycka sig genom konsten, och så älskar jag ateljéer såklart.

Jag har haft min bästa och mest inspirerande dag i Kunming. 


Vi besökte bland annat konstnären Hu Jun.

Hans tidigare ateljée hade brunnit ned för några veckor sedan. Dess läge var episkt; beläget
högt över hustaken med enorm utsikt.




Idag har jag jobbat i ateljéen hela dagen, klippt och klistrat enormt med tiningspapper, ätigt färska
jordgubbar och majskolvar som många andra dar i Kina.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0