MIAO BYN

Tidigt som attan hämtade en buss upp oss denna morgon, vi skulle komma att färdas över berg och dal,
förbi jordbruk och stora fabrikslokaler som var under uppbyggnad, passera by efter by, på vägar som var mer än platta.

För att anlända i Miao byn. Kina har 56 olika nationaliteter eller minoriteter, Miao är en av dem.
Vi hade turen att bli inbjudna till byn när det nalkades bröllop.


Det dukades upp till festligheter.
Under bröllopscermonin, som hölls utanför den lilla kyrkan i byn, sjöngs dets och
dansades, även vi bidrog med sång. 


Innan måltiden blev några av oss inbjudna hem till en familj, vi blev bjudna på små mandariner
och torra kakor, som vi intog på minimala pallar.


Sura rädisslice, kött, fetter, sjögräs, toffu och grodar bla.


Alla kvinnor, ialla åldrar, bar kjol.

Det var ett fint besök i byn. Lika mycket som jag älskar kontrasterna om hur ett vardagsliv kan se ut, lika mycket hatar jag känslan över att betraktas som en filmstjärna utan ha gjort något för att förtjäna det, jag har bara råkat föddas på en annan del av jorden. 

Vältillbaks i vår del av provinsen hade jag picnic med Mika, Svea och Cornelia i skateparken som var full av dansande, badmintonspelande, rullskridsåkande pensionärer. Vi alla börjar längta hem nu, men kvällar som dessa är något jag verkligen kommer att sakna.





Kommentarer
Postat av: marika

signe, det är så himla fint att få läsa om det här! jag blir lite lycklig varje gång jag ser att du uppdaterat. Tänkte att du skulle få höra det, om det någon gång känns lite jobbigt eller så :) kram, marika

2012-01-09 @ 11:08:58
URL: http://maikan.blogg.se/
Postat av: Signe

det värmer, mer än du tror, att få höra det! Hoppas allt står väl till med dig!

2012-01-09 @ 11:29:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0